Monday, June 22, 2015

Vitamin asas yg diperlukan oleh IBU MENYUSU

Salam Ramadhan 5

Saya terpanggil untuk berkongsi bersama sahabat dan pembaca sekalian berkenaan vitamin yg diperlukan oleh ibu menyusu

Sebelum itu ingin saya tekankan, saya bukanlah pakar nutrisi atau pakar laktasi. Saya cumalah seorang ibu yg ingin berkongsi kebaikan dan pengetahun yg saya ada (sedikit cuma) bersama ibu lain



Alhamdulillah sepanjang menyusukan anak ke tiga saya Yusuf (10 bulan) saya tidak alami sebarang masalah seperti susu kering dan sebagainya

Apakah rahsianya?

Penyusuan adalah sesuatu yg indah, proses di mana bonding ibu dan anak sangat istimewa
Ketika menyusu, ibu tidak boleh stress, tidak boleh tergesa-gesa dan teragak-agak
Ibu menyusu perlu relax, sentiasa bersedia dari segi fizikal dan mental serta mendahulukan keperluan anak yg menyusu itu



APAKAH VITAMIN YG DIPERLUKAN OLEH IBU MENYUSU?



Protein - saya memilih protein ESP (energizing soy protein) kerana protein dari tumbuh-tumbuhan yg lengkap dengan 9 asid amino, membantu saya sentiasa bertenaga, kekal kenyang berjam lamanya

Multivitamin - Vitalea adalah lengkap dengan multivitamin dan multimineral yg diperlukan oleh badan

Vitamin C - membantu saya memperkuatkan sistem imun badan di samping membina kolagen dalam tubuh, mencantikkan kulit ibu dan anak

Kalsium dan magnesium - adalah satu keperluan wajib ketika menyusu, menghindari sakit belakang dan cramp

Vitamin B - diperlukan untuk mengelakkan stress sekaligus menenangkan ibu menyusu

Keperluan DHA dan EPA - ada dalam Omegaguard yg mana sumber minyak ikannya dari ikan laut dalam (bukan hati ikan) , membantu pembentukan dan perkembangan otak si manja

Selain itu, ibu perlu memahami konsep penyusuan
Ada supply dan demand
Bila ada demand barulah supply lancar dan memuaskan insyaAllah

Vitamin adalah keperluan kerana masa kini kita sering terdedah dengan radikal bebas dan tekanan, ianya penting untuk top up kekurangan nutrisi yg kita tidak dapat dari pemakanan harian

Bagi ibu yg inginkan konsultasi penuh berkenaan vitamin untuk susu ibu anda boleh terus hubungi saya agar saya dapat membantu anda sewajarnya insyaAllah

Hubungi saya:

Huda Karim
Whatsapp 0122479113
SID pilihan anda



No comments:

Post a Comment